Limgroup B.V.

Persbericht: F1 Hybrid Strawberries

Limgroup start transitie in aardbeiensector met F1 Hybrid Strawberries
Den Bosch, Nederland, 11 januari 2024

Limgroup, een gerenommeerd bedrijf in de asperge- en aardbeienveredeling, kondigde op de International Soft Fruit Conference met trots haar revolutionaire concept F1 Hybrid Strawberries aan. De lancering van de eerste aardbeienvariëteit uit zaad van Limgroup markeert een keerpunt in de aardbeiensector. Deze innovatie belooft niet alleen een hoge opbrengst en kwaliteit van aardbeien, maar zet een zeer grote stap voorwaarts in de duurzame teelt van dit gewas.

Voordelen voor elke schakel in de keten
“Deze transformatie gaat de hele aardbeiensector op z’n kop zetten,” zegt Vincent Deenen, CEO van Limgroup. “De overstap naar aardbeien uit zaad biedt aanzienlijke voordelen voor alle schakels in de keten: Veredelaars krijgen toegang tot geavanceerde technologieën waarmee ze gerichter kunnen innoveren. Plantenkwekers kunnen starten met schoon basismateriaal en hebben nieuwe automatiseringsmogelijkheden. Daarnaast zien zij hun productiecyclus drastisch verkort worden van 2 jaar tot slechts 16 weken. De winst die dat geeft resulteert onder andere in een enorme stap in de verduurzaming van de aardbeienteelt - iets waar we als sector aan moeten werken."

Roland Sweijen, Product Lead Strawberry, vult aan: “Telers ervaren ook meer flexibiliteit in hun teeltmethoden door de beschikbaarheid van verse planten op vrijwel elk moment, wat leidt tot verhoogde efficiëntie, precisie en professionaliteit. Handelaren en retailers kunnen inspelen op de marktvraag naar duurzaam geproduceerde aardbeien, terwijl consumenten gezondere, duurzamer geproduceerde aardbeien krijgen, wat resulteert in een betere eetbeleving. Eigenlijk kent deze transitie alleen maar winnaars.”

Visie en duurzaamheid
Deenen schetst de visie achter deze ontwikkeling. "Met F1-hybride veredeling richten we ons op duurzaamheid en kwaliteit. Onze eerste variëteit is het toonbeeld van onze inzet voor innovatie en onze missie om bij te dragen aan een goed leven op aarde. Hier hebben we als bedrijf de afgelopen 14 jaar naartoe gewerkt." zegt Deenen. Hij benadrukt ook het belang van samenwerking in de sector om de overgang naar F1-hybride aardbeienrassen te stimuleren. "We nodigen partners uit om samen deze belangrijke stap te zetten en zo samen de aardbeiensector te transformeren." Hij ziet het als een verantwoordelijkheid van de industry leaders in de sector om deze stap gezamenlijk te zetten. Door krachten te bundelen wordt de gehele sector naar een hoger niveau getild en kan een duurzame aardbeienteelt toekomstbestendig zijn. F1 Hybrid Strawberries zijn hiervoor een belangrijke schakel in de keten.

- EINDE PERSBERICHT -

Bezoek de pagina voor meer informatie

01. Breakthrough genetics coming to the strawberry market.png
02. Strawberry seeds from Limgroup.jpg